Het is al ons 19e boekje maar ook nu weer voelt het als een opluchting dat het af is, en de deur uit.
Een paar dagen geleden zijn de duizend lenteboekjes opgehaald door event manager Rob, van zorginstelling Attent. De boekjes zijn bedoeld voor hun cliënten op de diverse locaties. Bovenaan zie je het lenteboekje. En hoe mooi is het dan om ‘t boekje op de foto zetten met je eigen prachtige lente-uitzicht als achtergrond…
Dit was het derde exemplaar in de troostboekjes serie, die we maakten sinds coronatijd.
Daarvoor (en we hopen dit vanaf september weer op te pakken) werkten we samen met de cliënten van Attent aan herinneringenboekjes. Maar door corona konden we niet meer met de cliënten samenwerken. En veel mensen zaten opgesloten. Dus we besloten troostboekjes te maken.
Overigens vertelde Rob ons dat van het groepje cliënten waarmee wij samenwerkten aan het 2e herinneringenboekje (dat dus middenin het proces werd onderbroken door coronatijd), bijna niemand meer over is. Op één persoon na, zijn alle cliënten die betrokken waren bij dat boekje afgelopen jaar overleden. Een bizarre gewaarwording, we waren er wel even stil van. Samen met Rob hebben we besloten dat wij het 2e boekje daarom gaan afmaken samen met cliënten van een andere Attent locatie, dichtbij Nijmegen. Maar we willen straks in het boekje wel liefdevol stilstaan bij de mensen die ook hun bijdrage hebben geleverd en er dus niet meer zijn.
Maar dat is dan, nu is nu.
We hopen dat het lenteboekje de cliënten van Attent een beetje extra opvrolijkt.
Op het laatst is er trouwens nog wel een lullige fout in het boekje geslopen. En dat terwijl we de tekst zo grondig laten nakijken door Robert, die altijd de correcties doet (en leraar Nederlands is). Op de fotocollage hieronder kun je de fout spotten, als je oplet.
Jep, goed gezien: er is een letter weggevallen op de bloemetjes pagina, in het wensenlijstje.
Die fout is erin geslopen in de laatste stap, bij het exporteren van Indesign (ons ontwerpprogramma) naar het speciale drukklaar PDF bestand van de drukkerij. Die PDF van de drukkerij is ingesteld op een oudere PDF standaard, maar wij gebruiken juist de allernieuwste update van ons ontwerprogramma. Dat matchte niet helemaal goed en daardoor moesten er hier allerlei trucjes worden uitgehaald om het toch gestroomlijnd te krijgen. Daardoor moest de tekst worden ‘unlocked’ en daarbij is een letter weggevallen. We gaan er nog wel even over bellen met de (grote online) drukkerij, om te vragen of zij hun systeem niet kunnen aanpassen aan de nieuwste versies van de ontwerpprogramma’s. Zij gaan waarschijnlijk uit van gebruikers die niet professionele ontwerpers zijn. Maar ze moeten ook rekening houden met gebruikers die dat wel zijn.
Het is toch wel een merkbaar verschil: werken met een kleine drukkerij waarmee je persoonlijk contact hebt (zoals bij onze eigen boekjes) of met zo’n logge online drukkerij (bij de boekjes die wij voor Attent maken).
Anyway. We zijn heel blij met het boekje en hopen dat dat natuurlijk vooral ook geldt voor de lezers, die het nu in handen hebben.
Morgen een vrijdagbijpraat met o.a. foto’s en een filmpje van onze heerlijke middag weg vandaag.
Tot morgen!
Dejan en Kiki
#Boekjesmaken
#Onswerk
#Lief(de)werk
#Lenteboekje
#Weereentjedewereldin
#Bijnaboekjetwintig
#Tienjaarboekjesmaken